Een nieuw Mexico! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu Een nieuw Mexico! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

Een nieuw Mexico!

Blijf op de hoogte en volg Jolette

11 Mei 2014 | Mexico, Mexico-stad

Hola todos!!!

Niet lang geleden heb ik ook al een verslagje geschreven maar ik heb nu alweer zoveel te vertellen dat ik maar weer achter de laptop ben gekropen. Ik zal verder gaan waar ik dus met het vorige verslagje ben gebleven. Het wordt deze keer meer een reisverslagje, dat is wat overzichtelijker!! Ik reisde samen met 4 vrienden, net zoals ik exchange students: Ani (Noorwegen), Arendse (Denemarken), Matteo (Italie) en Mozz (Thailand) af naar het centrum van Mexico voor een dikke week. Lets go!!

Dinsdag 29/04/2014 + Woensdag 30/04/2014

Vandaag vertrokken we dan echt, op naar Mexico-stad. Ons vliegtuig vertrok pas laat, 11 uur in de avond!! We kwamen na een vliegreis van ong. 2.5 uur aan in Mexico-stad, midden in de nacht en daar stond Pedro (ex-exchangestudent en AFS vrijwilliger) ons op te wachten. Hij studeert in Mexico-stad en woont er al een paar jaar. We mochten dan ook gerust de 3 nachtjes die we in Mexico-stad waren bij hem in zijn studentenwoning slapen. Het was eventjes improviseren maar zijn huiskamer was precies groot genoeg om vijf mensen onderdak te geven!
De volgende ochtend ging de wekker weer vroeg en stonden de pyramides van Teotihuacan op het programma. We zijn daar met een bus naar toe gegaan en hoewel de reis lang duurde, was het het allemaal waard, prachtig mooi!! Dit zijn pyramides van de Azteken (de originele bewoners van het gebied rond Mexico-stad). We hebben daar heel de middag rondgelopen en omdat daar souveniertjes spot goedkoop werden verkocht hebben we naast de pyramides er ook maar een shopmiddagje van gemaakt! Rond 16.00 namen we de bus terug en hebben we lekker geluncht in een mooie wijk van de stad. In de avond nam Pedro ons mee op pad en liet hij zijn buurt zien, dat wel echt een van de mooie wijken van de stad is. Daarna lagen lagen we dan eindelijk uitgeput in ons bedje.

Donderdag 01/05/2014

Deze dag zijn we naar Xochimilco geweest. Een dorpje dat aan deze wereldstad vast zit en waar een rivier door heen stroomt. De mensen daar hebben er een toeristische plek van gemaakt en je kunt daar dus ook een bootje huren en een tocht maken. Het zijn eigenlijk meer gondels, want ze gebruiken precies dezelfde manier als in Venetie om een bootje vooruit te krijgen. De bootjes zijn prachtig gekleurd en ook vaarden er bootjes met mariachi voorbij. Mariachi is typisch Mexicaans en deze bandjes hebben typische kleren aan en een sombrero op!!
In de namiddag keerden we terug naar het centrum van de stad en namen we de ¨Turibus¨ en hebben we zo het centrum van de stad ontdekt.. Helaas was het 1 mei, dag van de arbeid. In Nederland werkt iedereen gewoon maar op deze dag nemen Mexicanen massaal allemaal een dag vrij. Museums dicht, veel winkels dicht en zelfs de kathedraal gesloten vanwege sommige protesten die in de stad werden gehouden.
Heel erg balen maar ondanks dat hebben we veel rondgelopen in de stad en haden we onze eigen gids bij want Pedro wist ons veel te vertellen over de stad! De gigantische monumenten waren prachtig en indrukwekkend om van zo dichtbij te zien. Ook was het even schrikken van de vele armoede die ik heb gezien. In heel Mexico leven arme mensen, ook in mijn streek, maar straatkindjes die je om eten vragen zie je niet in Yucutan. In deze wereldstad dus wel en dat heeft mijn ogen wel geopend.. Er borrelen nu wel wat ideetjes in mijn hoofd om in de toekomst vrijwilligerswerk te gaan doen in Mexico.

Vrijdag 02/05/2014

In de vroege ochtend vertrokken we naar San Miguel de Allende. Een klein stadje ongeveer 4 uur van Mexico-stad af. De busreis was lang maar eenmaal aangekomen keken we onze ogen uit. Het stadje is op een helling van een heuvel gebouwd. Veel kleuren, kleine straatjes en veel winkeltjes liet me even denken aan Spanje of Zuid-Italie. Niet gek dat er veel Europese invloeden in Mexico te zien zijn, de Spanjaarden hebben immers dit land veroverd rond 1500. Veel door de stad gewandeld en we sliepen in een rustig hotelletje iets buiten de stad.

Zaterdag 03/05/2014

Om 08.00 stond iedereen in zwemkleding klaar want we gingen warmwaterbronnen bezoeken. We hadden geluk want dit lag ongeveer 50 meter van ons hotel af en zo hebben we de hele ochtend daar doorgebracht. Rond 12.00 namen we de bus naar Guanojuato. Ook weer een paar uurtjes rijden maar we konden mooi lekker bijslapen in de comfortabele bus! Eenmaal aangekomen hebben we onze koffers bij het hotel gedumpt en zijn we het centrum van de stad gaan ontdekken. Ook in deze stad zag je de Europese invloed goed. We hebben lekker rondgelopen, gegeten en ook kerken bezocht! (wonderen zijn de wereld nog niet uit.....) Guanojuato is een hele levende stad met veel muziek op straat en veel dingen die het waard zijn om te bezoeken.

Zondag 04/05/2014

In de ochtend gingen we weer naar het centrum van het stadje. Daar hebben we o.a. het Mummy museum bezocht. De stad staat bekend om zijn mummies. Het museum bestond eigenlijk allemaal maar uit skeletten.. Niet helemaal mijn ding maar wel de moeite waard, zeker als je geinteresseerd bent in het menselijk lichaam..... Daarna gingen we door naar het een fort van de Spanjaarden dat midden in het de stad ligt. Heel interessant en weer veel geleerd over de geschiedenis van Mexico. In de namiddag namen we de bus naar Aguascalientes. In de avond kwamen we daar aan en werden we verwelkomd door het AFS comité uit de stad. De stad staat vanaf midden april tot midden mei in het teken van de ¨Feria de San Marcos¨. Een soort grote kermis, met kraampjes, muziek, eten en vooral heel veeeel mensen die daar op af komen! We hebben die avond dus ook rondgelopen in de stad en we sliepen daarna allemaal bij een AFS vrijwilliger thuis.

Maandag 05/05/2014

De volgende dag zijn we met de z´n allen naar een zwembad geweest. Even lekker ontspannen en ze hadden zelfs een jacuzzi. Ook waren er duikplanken en Mozz en ik hebben een dappere sprong gemaakt van de 5 meter plank!! In de namiddag weer in het centrum rondgelopen en die dag gingen we lekker op tijd slapen!

Dinsdag 06/05/2014

In de vroege ochtend hebben we met zijn allen lekker ontbeten en afscheid genomen van het AFS comité in Aguascalientes. Onze reis ging verder naar Guadalajara. De op een na grootste stad van Mexico, met ongeveer 6 miljoen inwoners. Mexico stad staat ruim om nummer 1, met meer dan 20 miljoen inwoners, oftewel meer mensen wonen daar als in heel Nederland!! In Guadalajara stond er ook een AFS vrijwilliger op ons te wachten. Euginio nam ons meteen mee uit eten naar het een restaurantje waar ze typisch eten van de streek serveerden. Daarna hebben een een korte sightseeing tour door de stad gedaan. In de avond ging het helaas opeens regenen. Spontaan zijn we toen het theater in het centrum binnen gelopen en we hadden geluk, er zou binnen 10 minuutjes een gratis concert beginnen. Wat precies wisten we niet, de enige informatie was dat er een zanger was en een viool.. Achteraf bleek het een Duitse Opera te zijn haha.. Wonder boven wonder kon ik het nog redelijk volgen maar de voor de anderen was het maar wat gebrabbel.. Ik ben niet de grootste fan van klassieke muziek maar het was wel heel leuk om zoiets spontaans een keertje met z´n allen te doen en het deed me ook wel terug denken aan al mijn balletlessen haha...

Woensdag 07/05/2014

Het was tijd voor de Tequila tour! Rond 09.00 werden we opgehaald voor ons hotel en moesten we een uurtje rijden naar de bestemming. Namelijk een Tequila fabriek. We kregen een rondleiding en ze lieten ons het hele proces zien (dus van plant tot drankje!) hoe je precies tequila maakt. Daarna mochten we ook verschillende tequilas proeven!
Het was nog ¨vroeg¨ in de ochtend dus na 1 slokje kon ik al geen Tequila meer zien haha! Deze dag hebben we nog een andere Tequila fabriek bezocht en hebben we ook een stop gemaakt in het dorpje genaamd Tequila! Heel leuk om eigenlijk in de geboorteplaats van dit beroemde drankje geweest te zijn. Als afsluiter hebben we lekker geluncht en namen we de bus terug naar Guadalajara.

Donderdag 08/05/2014

Vandaag alweer tijd om terug naar huis te gaan. ´s Ochtends hebben we nog een leuk marktje bezocht en daarna zijn we richting het vliegveld vertrokken. En zo waren in de late namiddag weer in Merida.. Toen we het vliegtuig uitstapten voelde we de hitte alweer en dat was eventjes wennen na meer dan een hele week lekker koel weer te hebben gehad.

Dit was na mijn verslagje van mijn reis door het centrum van Mexico. Ik kan nog veel en veel meer typen maar dan wordt dit verslagje wel ietsje te lang. Ik heb ontzettend genoten en heb een ander Mexico gezien. Het was een hele mooie maar ook indrukwekkende reis die ik voor geen goud had willen missen! De afgelopen weken waren drukke weken dus voelt het nu heel fijn om weer even lekker rustig thuis te zijn in Merida.
Komende maandag weer naar school en daar heb ik eigenlijk wel zin in, eindelijk al mijn vriendinnetjes weer zien na een lange tijd. En volgende week ben ik dan ook jarig, sweet 18!!! Al lijkt het voor mijn gevoel alsof mijn 17e verjaardag vorige week was haha! Al bij al gaat de tijd nu echt te snel voorbij en ik voel dat Mexico steeds meer een meer deel van me is.... Tuurlijk wil ik heel graag mijn vriendinnetjes en familie weer zien in NL en begin ik volgend jaar een mijn studie!! Maar ooooh wat ga ik alles hier zo missen! Maar ik probeer er zo min mogelijk aan te denken en nog te genieten van de tijd die ik hier heb met mijn lieve familie en vriendinnetjes! Keep up the good spirit :)

Hierbij sluit ik mijn verslag af en ik kijk er weer naar uit om de reacties te lezen! Heel veel liefs uit Mexico! xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 11 Mei 2014 - 07:05

    Caetaco :

    Wow wat een avontuur! ik heb zin in jullie verhalen!
    Leuk dat jij de kans kreeg om het Mexico van de Azteken ook te ervaren, ik moet dat zelfs nog ook ontdekken :)

    Er is altijd ruimte voor je in Mexico, je komt wel terug en je kunt toch nooit de hele van Mexico zien in maar een enkele leeftijd dus heb jij toch nog veel te ervaren elke keer als jij in Mexico komt. Straks zie jij Nederland met Mexicaanse ogen en dat is ook wel iets bijzonder ;)

  • 14 Mei 2014 - 22:39

    Mama:

    lieve Jolette,
    De spannende reis is volgens mij geweldig geweest en met google-plaatjes kan ik een beetje zien wat je zoal hebt gedaan en gezien. Maar oh, oh, oh, wat mis ik foto's van je!
    Complimenten voor jullie "team" dat je met zoveel enthousiasme, durf en saamhorigheid deze reis hebt ondernomen en hulde aan de AFS-ers in Mexico Stad en omgeving voor hun warme welkom, energie en gastvrijheid.
    Rust lekker uit, vertel je verhalen thuis en alvast een beetje voorpret voor je 18e verjaardag! En ik wil echt een foto zien op dit blog van deze bijzondere 18e mei! En natuurlijk met jurk!
    Geniet met volle teugen en op 18 mei horen en zien we elkaar weer.
    Heel veel liefs van mama

  • 16 Mei 2014 - 21:52

    Truus:

    Hoi Jollete,
    Lees dat je het heel erg naar zin hebt, en dat je Mexico en je gastgezin zal gaan missen, maar er komt zeker hier een mooie tijd, voor je aan, en op naar 18 de verjaardag!
    Heel veel liefs , Truus.

  • 18 Mei 2014 - 07:39

    Anjes:

    hoi jolette


    hieperdepiep


    gefeliciflapstaart met je 18e verjaardag
    maak er een leuke dag van daar in mexico..
    kus x anjes

  • 18 Mei 2014 - 07:48

    Lotte:

    Van harte gefeliciteerd Jollieee <3 ! Echt te gek dat ik je net eventjes geskyped heb. Zo te horen heb je het helemaal naar je zin daar en ik ben blij dat je het filmpje leuk vond! We vieren het gewoon nog een keer als we weer allemaal herenigd zijn in ons kleine koude kikkerlandje. Geniet van je dagje en laat je lekker verwennen. loveyouux


  • 18 Mei 2014 - 08:21

    Irene:

    Lieve Jolette,

    Van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag! Ik hoop dat het een onvergetelijke dag wordt in het zonnige Mexico. We moeten echt binnenkort weer skypen want ik heb je veeeeeeel te lang niet gesproken!
    Nog maar heel even en dan zien we elkaar weer!

    Liefs, Irene

  • 18 Mei 2014 - 10:52

    Marieke Kraat:

    Hoi Jolette,
    In de eerste plaats natuurlijk van harte gefeliciteerd met je achttiende verjaardag!Wat een feest. Eerst al bijna dit hele jaar vol nieuwe en unieke ervaringen en dan ook nog eens je achttiende verjaardag. Ben benieuwd te lezen? hoe dat in Merida wordt gevierd.Ik hoop dat het een feestelijke dag is en je je helemaal jarig voelt! Geniet van de laatste periode en kom veilig weer terug.
    Liefs, Marieke

  • 18 Mei 2014 - 11:35

    Truus En Wim:

    Lieve Jolette,

    Van harte gefeliciteerd met je 18 de verjaardag, en wij wensen je een onvergetelijke dag toe,ook namens onze kinderen, en kleintjes.

    Heel veel liefs, Truus.

  • 18 Mei 2014 - 12:39

    Pleun:

    Lieve Jolette,

    Van harte gefeliciteerd met je 18de verjaardag! Ik hoop dat je een hele speciale dag hebt in Mexico, met veel vrienden, taart en cadeautjes. Als we allemaal weer terug in Nederland zijn zullen we het daar nog een keertje vieren :) Geniet van je verjaardag, en maak er een leuk feestje van <3

    Liefs, en tot snel, Pleun

  • 18 Mei 2014 - 14:16

    Demi:

    Lieve Jolette,
    Gefeliciteerd met je 18e verjaardag! Ik vind het heel jammer dat ik er niet bij kan zijn maar je hebt het vast heel erg naar je zin daar! We doen het wel een keertje goed over als je terug bent!!
    Heel veel liefs en tot binnenkort alweer!

  • 18 Mei 2014 - 17:28

    Maarten, Caroline, Robin En Jeroen:

    Hey Jolette! Enorm gefeliciteerd! 18 al! Grote meid! Maak er een heel leuk en warm feestje van daar in Merida, en een verschrikkelijk leuke dag!! Groetjes van ons. (niet teveel drinken daar met Keestano hè)

  • 18 Mei 2014 - 19:33

    Riny:

    Dag Jolette, van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag! Ik hoop voor je dat je een leuke verjaardag hebt (gehad?) daar in Mexico (eerlijk gezegd geen idee van het tijdsverschil). En ik wens je natuurlijk nog een hele goede finale om dit jaar in Merida mooi af te sluiten en weer veilig voet op Hapertse bodem te zetten.
    Toi, toi toi, met de groeten uit Eersel.

  • 18 Mei 2014 - 22:45

    Papa, Mama, Jarre:

    PROFICIAT LIEVE JOLETTE MET DEZE BIJZONDERE 18E VERJAARDAG.
    We hebben al eerder geskyped om deze speciale dag te "vieren", de slingers hangen hier buiten in de beukenboom en de verjaardagstaart hebben met een "lang zal ze leven" gedeeld met onze gasten uit India. Een hele fijne dag voor jou, je familie en je vrienden en vriendinnen.
    Heel veel liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 39975

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: