Happy days! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu Happy days! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

Happy days!

Blijf op de hoogte en volg Jolette

16 Maart 2017 | Australië, Gold Coast

Lieve allemaal,

Nu week 3 van school alweer bezig is én omdat ik alweer bijna 2 maanden aan de andere kant van de wereld zit, is het weer eens tijd voor een update! Afgelopen weken stonden vooral in het teken van school en dus ook de weg vinden hier op de uni, gelukkig hebben ze op de Griffith app die kan je downloaden een soort Google Maps, zo kan je je route bepalen en zegt je telefoon precies hoe je naar een bepaald gebouw moet lopen (voor mensen met slecht/geen richtinggevoel is dit een ware redding..). Zoals ik al eerder heb verteld in mijn vorige blog volg ik 4 verschillende vakken komend semester. Omdat ik hier toch een halfjaartje ben om te studeren zal ik kort even uitleggen wat mijn vakken ongeveer inhouden:

> English as a global language: dit vak heeft veel weg van het vak wat ik op de HAN ook heb gevolgd, namelijk 'Study of Language'. Vanuit een linguistic approach wordt er naar de Engelse taal gekeken. Elke week hebben we een hoor en werkcollege. Afgelopen weken zijn we vooral bezig geweest met artikelen lezen, en moeten we elke week daarover vragen beantwoorden. Na de mid-semesterbreak komen er wel nog allemaal verschillende assignments aan zoals essay en toetsen. De docent is gelukkig heel aardig en er zitten ook wat leuke mensen in m'n groepje!

> Genres of Journalism: dit vak wordt ook wel de 'Introduction of Journalism' genoemd. Dit wordt dan ook veel essays en artikelen schrijven komend semester ben ik bang. Wel is het soms lastig dat de docent verwacht dat je het Australische nieuws volgt (NU.nl is dus niet genoeg helaas...) dus ik heb maar even snel een Australische nieuws app op mijn nieuwe telefoon gezet!! Hopelijk gaat dat me helpen komende weken. Gelukkig zit ik samen met een Duits vriendinnetje bij de colleges, dus werken we samen aan de assignments die we elke week moeten doen.

> International Relations: toen ik dit vak koos, was dit nogal een gokje of ik het echt leuk zou vinden. Ik sta nou niet echt bepaald bekend als politiek kenner en mijn kennis over dit onderwerp ook zeer beperkt(Balkende, Zalm & Femke Halsema ken ik dan nog wel, vreemd, rara hoe zou dat toch komen.....) Maar al met al vind het vak tot nu toe heel interessant, mede omdat we afgelopen weken ook veel geschiedenis hebben behandeld, en dat me waarschijnlijk meer ligt dan politiek. Tijdens de werkcolleges gaan we het vooral hebben over 'human rights' en de United Nations, op zich wel een goed gekozen topic anno 2017.

> A window into Hispanic Cultures (in andere woorden Spanish Advanced): mijn laatste vak dat ik heb gekozen is Spaans! Na mijn jaartje in Mexico, en meerdere cursussen in Nijmegen, ga ik nu door met Spaans op Griffith. Het leuke aan dit vak is dat er naast de taal zelf ook veel cultuur aan bod komt van verschillende Spaans sprekende landen. Ook ligt het niveau aardig hoog, ik heb immers Spaans geleerd door middel van de taal te spreken i.p.v. een cursus met een boek. Aan het einde van het semester hebben we een grote grammatica toets en een debat dat we moeten voeren, dus we zullen zien hoe dat afloopt.. Wel heb ik mijn eerste leestoets al gemaakt voor Spaans, al moet ik nog wel even het cijfer afwachten!

Al met al heb ik genoeg te doen voor school maar gelukkig is er nog wel tijd over om andere dingen te doen. Ik zit nu officieel bij de swimmingclub en train twee keer per week op de dinsdag en donderdagavond. Daarnaast ga ik ook regelmatig hardlopen met twee andere meiden, Kristin uit Amerika en Henny uit Duitsland. Afgelopen week was het ook de 21ste verjaardag van Kristin en dat hebben we uitgebreid gevierd met een dineetje en feestje, dat eindigde in de bekende club "SinCity". Ook ben ik een dagje naar Brisbane (ongeveer anderhalf uur hier vandaan met het openbaar vervoer!) geweest samen met Ingvild, mijn Noorse huisgenootje. Afgelopen weekend heb ik samen met een groep studenten Springbrook bezocht, een national park hier in de buurt. We hebben daar gewandeld en hebben we veel foto's gemaakt natuurlijk (een paar heb ik ook bij deze blog toegevoegd!). Dat wandelen was trouwens geheel vrijwillig, 6km en veel was heuvel op. Maar ach, met een positieve instelling zoals 'alles wat we nu omhoog moeten lopen, moeten we ook weer naar beneden' was het allemaal wel te doen. (10 punten voor diegene die weet wie van wie deze quote is haha...)

Nu is het weekend weer aangebroken en staan er weer leuke dingen op de planning, zoals een dagje surfen en ga ik St. Patricks day met vriendinnen! Ik ben nu ongeveer een maandje hier op campus en ik merk dat ik m'n draai nu echt heb gevonden. Australië is echt geweldig, de zon schijnt (bijna) altijd, de vakken op de universiteit zijn interessant en ik heb ontzettend leuke mensen ontmoet. De tijd vliegt echt want het is nog maar drie weken voordat de mid-semester break begint. Als de vakantie begint krijg ik eindelijk bezoek uit Nederland, want dan komt Peter naar Australië!!! We zijn nu druk bezig om de laatste dingen te plannen en te boeken voor onze reis, maar ik kan niet wachten tot het 5 april is!

Tot slot beloof ik jullie in Nederland wat beter op de hoogte te houden, want facetimen is er nog niet veel van gekomen, sorry sorry sorry. Dit komt mede doordat ik afgelopen tijd heb moet leven met een Iphone die ongeveer uit elkaar viel. Nu heb ik een nieuwe telefoon en ben ik dus ook beter bereikbaar voor iedereen! Ondanks dat ik dus niet helemaal up to date ben wat er allemaal in Nederland gebeurd, volg ik natuurlijk wel trouw BZV! Nu de logeerweek is begonnen, kijk ik alweer uit naar maandagochtend, zodat ik lekker buiten op het balkon uitzending gemist kan kijken en kan zien wie boer Olke naar huis gaat sturen..

Keep you updated! Liefs Jolette

  • 17 Maart 2017 - 17:21

    Jeanne:

    lieve Jolette,
    Zo zie je maar weer...jong geleerd is oud gedaan en dat geldt natuurlijk ook voor de 6km-wandeltocht!
    Daags na de verkiezingen is de rust hier weergekeerd en heb ik mijn baan kunnen houden! Naast mijn campagne op school waarbij 3 klassen een week lang hun telefoon allemaal thuis hebben gelaten en mijn belofte dat als de PVV de grootste partij zou worden, ik meteen met pensioen zou gaan, mag ik gelukkig elke morgen toch weer komen en zijn een kleine honderd jongelui super tevreden over hun telefoonloze schoolleven.
    En langzamerhand word ik wel jaloers op die bruine zomerbenen...hier staan de eerste narcissen heel voorzichtig in bloei.
    Veel liefs.

  • 17 Maart 2017 - 17:32

    Floortje:

    Hoi Jolette,

    Bij deze weer een reactie van mij. Sorry dat er de vorige keer niks van gekomen is; de tentamenweken zijn weer in zicht.
    Wat ontzettend fijn dat je het zo naar je zin hebt in Australie. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet elke keer behoorlijk jaloers van jouw foto's en verhalen wordt. Wat een weer! En wat een landschap! Je hebt me bijna overtuigd om ook eens die kant op te gaan, al moet ik toegeven dat mijn angst voor spinnen en andere insecten het tot nu toe nog wint.
    Goed van jou dat je ondanks je verblijf in het buitenland er ook nog aan denkt om te sporten. Willy zou trots op je zijn. Helaas kan ik nog steeds niet hetzelfde zeggen. De plannen om te sporten zijn er (al een tijd) maar in de praktijk komt er nog weinig van. Wel heb ik vorige week een frietje speciaal gegeten bij Ali, ter eren van jou. Je krijgt de groetjes van hem.
    Over de quote: ik gok dat hij van Mascha is als ze de bergen beklimt op Ibiza, maar ik zou er ook flink naast kunnen zitten. Gelukkig komt april steeds dichterbij en kunnen jij en Peter elkaar snel weer zien, want facetimen met zo'n kapotte telefoon is inderdaad niet veel. Hopelijk kunnen wij binnenkort zo ook weer eens bijkletsen op facetime. Wellicht met een frikandelletje van Ali erbij.

    Liefs en zonnige groetjes (jawel, het was wel 16 graden vandaag)

    Floortje

  • 01 April 2017 - 10:37

    Truus:

    Hoi Jolette,

    Hoe is het in Australië, al gewend zover van huis! Nog even dan komt Peter over, spannend en erg fijn voor je.Geniet van jullie samen zijn. Jarre maakt het ook heel goed in Londen, en gaat binnenkort naar Berlijn,en heeft er veel zin in.
    Hier gaat het goed,Jolette, tot over een tijdje, dan zien we je weer.

    Liefs, en groetjes van Truus en Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 39964

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: