Vamos a la escuela - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu Vamos a la escuela - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

Vamos a la escuela

Blijf op de hoogte en volg Jolette

29 Augustus 2013 | Mexico, Mérida

Lieve allemaal,

Ik ben alweer meer dan een weekje hier in Merida, de tijd vliegt voorbij! De eerste dagen hier voelde echt als vakantie, lekker uitslapen, zwemmen en natuurlijk niet te vergeten lekker eten. Mijn familie is ontzettend leuk en de plek waar ik woon is prachtig, het had niet beter gekund! Maar vorige week woensdag was het dan toch echt tijd voor mijn eerste schooldag op mijn nieuwe school. Mijn school het UVM en op de campus zit zowel een universiteit als een middelbare school. Alleen wel maar de laatste jaren van je middelbare school kun je daar doen, dus de jongste leerlingen zijn ongeveer 15. Het voelt als een grote campus maar het vinden van de weg is niet zo heel moeilijk, gelukkig!!

In de ochtend werden alle AFS-studenten verwacht bij de receptie want daar konden we ons rooster ophalen en kregen we nog wat meer informatie. Als je in Mexico bent moet je niet verwachten dat iemand op tijd komt , en we waren dan ook allemaal niet verbaasd dat we meer als een uur moesten wachten. Rond de middag was het dan toch echt mijn aller eerste les.
Mijn klas, G101, is een grote klas en toen ik binnen stapte waren alle ogen op mij gericht. Nadat ik een plekje had gevonden werden er allemaal vragen aan me gesteld. Jaja, natuurlijk in het Spaans.
Met mijn gebrekkige Spaans kon ik niet veel meer zeggen dan Hola Jolette en de hoop dat ik met een beetje Engels toch nog een lopend gesprek kon voeren was ook al snel verdwenen.. Een enkeling in mijn klas kan een lopende Engelse zin maken. Mijn naam was ook best lastig voor mijn klasgenootjes. Op school heet ik dan ook niet meer Jolette maar Juliet, Joles, Jollet of Jo!
De eerste dag was dus even wennen en heb ik vooral mijn rooster proberen te ontcijferen en te kijken welke vakken ik precies heb. Mijn rooster is vrij simpel want mijn school begint elke dag om 07.00 en op maandag heb ik het geluk dat ik om 13.00 uit ben. Op dinsdag tot 14.00 en de andere dagen zit ik tot 15.00 op school. Het is eventjes bikkelen want al mijn vakken zijn in het Spaans en ze gebruiken hier amper lesboeken dus de leraar praat nogal veel. Na een paar dagen school kreeg ik dan ook eindelijk mijn uniform, een mooie rode polo. Daaronder moet ik een lange broek en dichte schoenen dragen. En ja, hier is het nu ongeveer 32 graden overdag en dit vinden de mensen hier vrij koel!!

Nu ga ik al meer dan een week naar school en het gaat elke dag een stukje beter, maar het is lastig om alles goed te volgen vanwege de taal en omdat ik zoveel verschillende vakken heb..
Mijn vakken zijn: Engels, literatuur, wiskunde, geschiedenis van Mexico, biologie, levensbeschouwing, sociologie, kunst, informatica, studieles en natuurlijk niet te vergeten mijn ''lievelingsvak'' natuurkunde. Gelukkig ga ik na school sporten en ik heb gekozen voor zwemmen, dus nu ben ik drie keer per week in het zwembad te vinden!

Ik ben deze week niet alleen maar naar school geweest. Ik heb samen met wat klasgenoten sushi gegeten na school, ben ik samen met mijn gastgezin naar het strand geweest, zijn we meerdere keer uiteten geweest, heb ik Caetano weer gezien en hij heeft zijn huis en het centrum van Merida laten zien aan mij. Ook heb ik afgesproken met het Amerikaanse en Deense meisje die net zoals ik hier op uitwisseling zijn met AFS. Afgelopen week was dus druk maar heel gezellig! Ik zal nog wel langer moeten bikkelen om mijn Spaans beter te krijgen maar hopelijk kan ik al snel wat meer. Ik ga me nu maar weer even mentaal voorbereiden voor het feit dat morgenochtend de wekker weer om 06.00 zal rinkelen, hopelijk went dat een beetje!!

I wil keep you updated! Dikke kus Jolette

  • 30 Augustus 2013 - 09:46

    Jarre:

    Allowa vanuit Den haag!

    Oeeh, weer zwemmen, veel plezier en succes ermee!
    En heel veel plezier met het spaans leren! Komt voor de bakker!

    Vamos,

    Jarre

  • 30 Augustus 2013 - 20:27

    Hennie Vis:

    Hallo jolette wat een genot om jou blog te lezen veel plezier en succes met alles liefs hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 692
Totaal aantal bezoekers 40014

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: