Home is where the heart is. - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu Home is where the heart is. - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

Home is where the heart is.

Blijf op de hoogte en volg Jolette

08 September 2013 | Mexico, Mérida

Daar ben ik weer met een nieuwe blog, een update voor iedereen in Nederland! De tijd is omgevlogen want meer dan drie weken geleden verliet ik Nederland en kwam ik hier aan in Mexico. Afgelopen tijd heb ik al veel dingen gedaan en een hoop nieuwe mensen leren kennen, maar ook een hoop nieuwe dingen gezien en gegeten. Het Mexicaanse leventje begint al aardig te wennen en het ritme qua eten en opstaan in de ochtend went gelukkig ook een beetje.

Mijn schooldagen zijn nog steeds lang en aardig vermoeiend maar hoe raar het ook klinkt, ik begin school elke dag een stukje leuker te vinden. Ik begrijp steeds meer wat de leraar zegt en probeer het huiswerk te maken wat de leraar opgeeft. Dat lukt niet voor elk vak maar voor Engels en Wiskunde is dat geen probleem. Dat zijn dan ook meteen mijn lievelingsvakken op school(nooit gedacht dat ik dat zou zeggen..) maar de reden daarvoor is dat ik deze vakken goed begrijp en niet zo heel moeilijk zijn. Dat is eigenlijk een understatement want het niveau ligt duidelijk hier een stukje lager!! Opzich is dat niet zo vreemd als je weet dat mijn klasgenootjes 5 uur per week engels en wiskunde hebben, en niet veel verder komen dan de present en proberen een lopende engelse zin te maken en bij wiskunde stopt het al gauw bij coordinaten in een grafiek zetten. Het niveau van wiskunde is dan ook perfect voor mij! Dat merkte ik wel toen ik opeens een 8 terug kreeg voor mijn wiskunde toets, dat is mij namelijk nog nooit overkomen in Nederland..

Mijn lessen duren precies een uur en ik heb van 9.45 tot 10.15 mijn grote pauze. Rond die tijd heeft iedereen het wel een beetje gehad en is dan ook toe aan een pauze want school begint natuurlijk om 07.00. Op de campus van mijn school zit ook een grote kantine waar je in de pauze eten kunt halen. Koekjes, snoepjes, chips, pizza, hamburgers, hotdogs, tortilla's enzovoort.. En het is hier dan ook heel normaal om 10 uur een grote hamburger naar binnen te werken en dat elke ochtend opnieuw. Het woord gezond eten is op mijn school ver te zoeken en ook amper iemand geeft iets om gezond te eten. Met als logisch gevolg dat veel meisjes en jongens uit mijn klas een paar maatjes meer hebben.. Gelukkig komt er binnenkort ook een Saladbar in de kantine, waar je dus salade's, fruit en yoghurt kunt kopen. Volgens mij ben ik niet de enige die graag iets gezonders wil eten dus ik kan niet wachten tot die Saladbar wordt geopend want ik sla een hamburger in de vroege ochtend toch liever over. Om 13.00 heb ik nog een kleine pauze van een kwartiertje en dan is het weer tijd voor chips,koekjes en snoepjes en soms nog een hamburger of pizza voor sommige klasgenootjes. Het is allemaal even wennen maar het voordeel is wel dat iedereen mij hier enorm slank vindt!! Elke dag hoor ik dan ook: Esta bonita!! Als verrassing heeft mijn klas mij ook nog is opgeven voor Miss UVM. De jaarlijkse missverkiezing van de school. Het is rond oktober/november en ik ben dus de afgevaardigde van klas G101.. Ik weet niet zo goed wat me te wachten staat behalve dat de Miss UVM wordt gekozen op een groot schoolfeest. Ik hoor van iedereen elke dag dat ik zeker ga winnen want ik ben blond en lang! Jaja, hier ben ik lang, met mijn 1.65 is dat moeilijk voor te stellen in Nederland.
Mijn klasgenootjes konden dan ook niet geloven toen ik vertelde dat ik in Nederland alles behalve lang ben en dat mijn broer bijna 1.95 is. Ze denken nu dan ook dat in Nederland allemaal reuzen wonen.. Maar alle meiden begonnen te gillen toen ik vertelde dat de meeste jongens uit Nederland vrij lang zijn en meestal blond. Ze waren dan ook niet te verlegen om te vragen of ik niet wat leuke Hollandse jongens kenden om aan hun voor te stellen.
Al weten mijn klasgenoten niet veel over Nederland ze zijn wel heel nieuwsgierig en vragen van alles. Ligt Nederland in Europa of ligt het dichtbij Afrika? Spreken jullie Spaans daar? (Ja tuurlijk.. daarom is mijn Spaans ook zo goed...) Nederland grenst aan Spanje toch? Fiets je overal naartoe? Zo ja, fietst dan iedereen naar Frankrijk of Spanje? Toen merkte ik dat voor mijn klasgenootjes Nederland echt de andere kant van de wereld is.

Na school zit ook niet stil, want na school duik ik meteen het zwembad in. In mijn mooie rode zwempak met het schoollogo erop zwem ik 3 x per week een uur. En het bevalt echt heel goed! Ik merk dat ik na school veel energie heb want ik fiets hier niet en ik hoef ook niet van lokaal naar lokaal te sjouwen met een zware boekentas. Mijn tas is namelijk elke dag gevuld met 2 schriften en 2 boeken haha! Ik zit dus de hele dag op een stoel en dat maakt me een beetje lui. Daarom ga ik op de dagen dat ik niet zwem naar de fitness die aan de overkant van de straat zit. Lekker dichtbij en ondanks dat ik in Nederland vaak heb geroepen dat ik een intense haat heb voor fitnessen ga ik trouw 2 x per week en ga ik proberen dat vol te houden.

Om mijn Spaans te verbeteren ga ik binnenkort samen met andere uitwisselingsstudenten onder andere uit Belgie, Denemarken en Thailand Spaanse les volgen. Dat gaan we doen op een andere middelbare school en krijgen dan les van een priveleraar. De les duurt een uurtje en het is twee keer per week.. Ondanks dat mijn schooldagen goed gevuld zijn kijk ik er naar uit om mijn Spaans te verbeteren, zodat ik thuis en op school beter kan communiceren en hopelijk snel geen Engels meer nodig heb om te vertellen wat ik wil. Van maandag tot vrijdag zijn mijn dagen dus behoorlijk vol en in het weekend doe ik veel leuke dingen. Het is wel even wennen omdat je hier overal met de auto naartoe wordt gebracht en ik hier dus niet lekker op mijn fietsje naar vrienden kan.

Zoals ik al zei zitten er ontzettende leuke meisjes in mijn klas die me uitnodigen om gezellige dingen met ze te ondernemen en ook de vriendinnen van mijn oudste gastzusje nemen me mee om leuke dingen te doen. Toch merk ik dat echte vriendinnen maken toch best lastig is, zeker omdat mijn Spaans nog niet echt alles is. Gelukkig heb ik leuk contact met andere uitwisselingsstudenten en vooral met het Deense meisje doe ik veel leuke dingen na school, we zitten dan ook in hetzelfde schuitje. Ik moet gewoon een beetje geduld hebben als het gaat over vriendinnen en de taal. En tsja, geduld hebben is niet mijn sterkste kant.. Al bij al voel ik me hier goed, ik voel me thuis hier en probeer te genieten van al het nieuwe. Natuurlijk mis ik soms mijn Nederlandse leventje, maar ik heb het hier goed getroffen. Mijn klas is ontzettend gezellig, ik vind het sporten leuk en woon in een mooi huis met hele lieve en bijzondere mensen. Mijn Spaans gaat stukje bij beetje vooruit en hopelijk gaat het nog sneller met de Spaanse lessen die ik straks ga volgen. Binnenkort ga ik in het weekend ook verschillende uitstapjes maken met mijn gezin, onder andere naar Chichén Itzá, de tempel een uurtje van Merida vandaan en is een van zeven wereldwonderen en ook ga in waarschijnlijk begin Oktober naar Cancun!  

Ik hou jullie op de hoogte over mijn Mexicaanse leventje!
Heel veel lieve groetjes en een dikke kus! Jolette

  • 08 September 2013 - 09:56

    Lotte Meijerink:

    Je schrijft echt heel leuk jol! En waauw, een miss verkiezing haha! Wie had dat verwacht, zet hem op en we skypen snel ondanks dit lastige tijdverschil. x

  • 08 September 2013 - 15:09

    Linda:

    Aah wat leuk om te lezen dit! Sporty bezig zeg, fitness woooow. Dat is beter dan bij ons in de woonkamer haha :p Talk to ya soon!

  • 08 September 2013 - 23:30

    Jalil:

    So awesome!! You are going to be señorita UVM!! And its good that you are having a really good time in here! And hope we can get the healthy food soon! :D

  • 09 September 2013 - 13:51

    Irene:

    Hahaha ik heb even gelachen toen ik zag staan dat je serieus aan het fitnessen was. Grappig wat Mexico met je doet!:P
    Fijn dat je zoveel doet daar dan zal de taal snel beter worden en geniet er maar van dat je daar zit want het komt hier weer met bakken uit te hemel!
    Ik probeer echt snel te kunnen skypen..
    liefsx

  • 10 September 2013 - 23:30

    Hanneke:

    Hee Jolette, een kompleet andere wereld waar jij nu woont en leeft. Geweldig hoe je dit deelt met ons. Geniet dat je daar lang bent! En loop een mooie catwalk! Lieve groetjes, Hanneke

  • 15 September 2013 - 22:33

    Mama:

    Lieve Jolette, je hebt me aan de keukentafel in de lach doen schieten met een geweldig verhaal. Ik kijk uit naar een foto in dit blog van jou in schoolbadpak... Zo mooi dat je het naar je zin hebt en super dat je nieuwe familie en jij mooi bij elkaar passen. En nu nog je huisadres natuurlijk! "I am dying to send you some snailmai"!
    Heel veel regenachtige kusjes van mama.

  • 15 September 2013 - 23:13

    Bruder Jarre:

    Allowa Jolette!!

    Hahahahaha, een 8 voor wiskunde! zit in de familie!
    Heel veel plezieros:):)

    Dikke knuffel!

    Jarre

  • 17 September 2013 - 20:38

    Ger Middeljans:

    lieve jolette,
    heerlijk om je blog te lezen. Ik heb ervan genoten; vooral je gevoel voor engelse humor Mama heeft het al treffend verwoord. ik ben blij dat je het thuis-gevoel hebt.
    liefs
    papa

  • 20 September 2013 - 18:36

    Truus:

    Lieve Jolette,

    Hier ben ik dan, Jolette,lees dat je het geweldig vind in Mexico, dat doet me goed.Het was wel even wennen, dat ik niet meer met jullie kon grappen en grollen, dat versta je wel hè.Heel veel liefs van,
    Truus xxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 950
Totaal aantal bezoekers 40014

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: