Living my Mexican dream! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu Living my Mexican dream! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

Living my Mexican dream!

Blijf op de hoogte en volg Jolette

24 September 2013 | Mexico, Mérida

Lieve allemaal,

Om te beginnen vind ik het ontzettend leuk om de reacties op mijn blog te lezen, natuurlijk een teken dat ik het niks voor niks schrijf haha!! Ik vind het leuk om deze blog bij te houden maar ik merk dat ik nu soms niet zo goed weet wat ik moet schrijven omdat mijn dagelijkse leven hier nu steeds normaler wordt haha, maar ik ga mijn best doen om dit verslag zo leuk en interessant mogelijk te maken!

Op 16 september vierde heel Mexico Indepence Day, dit jaar is Mexico 303 jaar onafhankelijk! In de grote steden zijn er parades en feesten de mensen op straat. Op zaterdagavond hadden we een Indepedance feest thuis. Allerlei vrienden en familie kwamen langs en er was muziek en veel eten!! Het was ontzettend gezellig ondanks dat ik enorm mijn best moest doen om de gesprekken te begrijpen want iedereen praatten door elkaar heen en het ging vaak over de neef van de zus van de broer van een verre vriendin. Logisch dat ik soms dan ook even de draad kwijt was. Op zondag hebben we met het gezin bij opa en oma gegeten, daar waren ook alle neefjes en nichtjes en ooms en tantes. Het was erg leuk en deze middag stond er alweer heel veel eten op tafel haha! Die avond heb ik samen met mijn zusje de hele avond Pretty Little Liars gekeken en nu een weekje verder hebben we seizoen 1 helemaal afgekeken en zijn we op de helft van seizoen 2!!

Deze afgelopen weken waren op school wel doodgewone weken. Lange en (soms!) saaie dagen maar dat hoort nu eenmaal bij school. Al had ik vorige week wel een toetsweek. Erg nerveus was ik er niet voor en ik heb ook niet echt met mijn neus in de boeken gezeten! Maar ach, met een 8.8 voor wiskunde en een 8.5 voor levensbeschouwing waren mijn leraren al blij dus dat was mooi! De andere vakken heb ik geprobeerd iets in te vullen maar soms bleef het ook bij mijn naam en de datum.
De week na mijn toetsweek was op zijn minst gezegd vermoeiend.. Mijn eerste gedachte was eigenlijk geen huiswerk, geen toetsen dus een lekker rustig schoolweekje. Rustig is dan ook niet overdreven als ik zeg dat ik 7 van de 8 lesuren NIKS heb gedaan!! En dat de hele week!! Dat is leuk voor een uurtje of twee maar daarna begint iedereen zich aardig opgesloten te voelen in ons best wel koude klaslokaal waar je de hele dag op een stoel zit waar je niet echt gemakkelijk op kunt zitten, omdat het tafeltje aan de stoel vast zit. Volgens mij is het ontworpen zodat ook wat dikkere mensen er in passen want ik moet helemaal naar voren hangen wil ik wat met mijn pen op papier zetten! Ondanks dat ik samen met de meiden uit mijn klas me geprobeerd heb door deze lange uren te slepen, kon ik niet wachten totdat een leraar weer gewoon les gaf. Want ja, tijdens deze uren zat er wel een leraar in het klaslokaal maar die ging gewoon doodleuk toetsen nakijken. Het is allemaal even wennen en het is een beetje een rommel, maar ach ik vermaak me goed! Als mijn laatste uur is geweest kijk ik altijd uit om te gaan zwemmen, na meestal 8 uur zitten ben ik blij als ik even kan bewegen. De trainingen zijn best zwaar en als ik dan eindelijk thuis ben voel ik me ontzettend moe maar voldaan. Ik heb trouwens wel iets om naar uit te kijken want op 19 oktober ga ik waarschijnlijk mee doen met een zwemwestrijd hier in de stad. Het is in open water en je kunt kiezen uit 1.5, 2.5 en 5 km.. Omdat mijn conditie nog niet helemaal is wat het moet zijn kies ik maar voor de middenweg, 2.5 km dus! Ik doe samen met Arendse (het Deense AFS-meisje) mee dus ik ben benieuwd of we het vol gaan houden!

Gisteren gebeurde er trouwens iets bijzonders op school. In het midden van onze eerste les werden alle leerlingen van Prepa, dus de high-school leerlingen van de school, verwacht op de binnenplaats van de school. Ik liep maar een beetje achter mijn klas aan en toen ik vroeg wat we gingen doen kreeg ik een vaag antwoord waarvan ik alleen maar een paar kernwoorden kon verstaan, zoals ceremonie, leger en directeur. Elke klas kreeg een plek rondom de binnenplaats en daar stonden dan een stuk of 20 soldaten, in vol ornaat met geweer en al. Sommige soldaten droegen een trommel of trompet en ik was dan ook benieuwd wat er ging gebeuren. Er waren ook een paar politieagenten en bij de speakers stonden een stuk of tien belangrijke mensen op een rijtje, die stelden zich allemaal een voor een voor en er werden een paar speeches gehouden, van onder andere de directeur en een gouverneur van de staat. Op een gegeven moment begonnen de soldaten te spelen en de andere helft ging marcherend het plein over. Na een rondje werd het Mexicaanse volkslied ingezet en moesten alle leerlingen een bepaalde houding aannemen. Moeilijk om uit te leggen maar je rechter boven arm is gestrekt en je onderarm plaats je op de linkerborst. Nadat het volkslied was afgelopen moest iedereen weer terug naar de les. Deze ceremonie was om het land te eren en wordt als ik mijn klasgenootjes moet geloven een paar keer per jaar gedaan. Ik vond het het wel indrukwekkend om mee te maken omdat ik nog nooit marcherende soldate met geweren op een schoolplein heb gezien haha!!

Weekenden hier zijn trouwens hemels! Ik kijk altijd uit naar het moment dat ik zaterdagochtend wakker wordt rond 6 uur, uit automatisme en me dan bedenk dat ik nog lekker door kan slapen! Afgelopen weekend ben ik samen met mijn vriendinnen uit mijn klas taco's gaan eten in de stad! Zaterdag avond heb ik samen met een klasgenootje en Arendse een tour gedaan door Merida. Je mag hier rijden vanaf 16 dus mijn klasgenootje heeft ons allerlei plekken laten zien en we hebben vooral veel gegeten. Ons eerste stop was bij een park, wat heel mooi is. Wat fijn is dat Merida een veilige stad is, je hoeft dus niet bang te zijn dat er wat gebeurd als je alleen door een park loopt bij schemer. Nadat we door het centrum, hier ook wel Cenro of Downtown genoemd wordt stopte we bij een kraampje. We hebben daar een soort crepe gegeten gevuld met geraspte kaas en chocola. Ja, je leest het goed. Ik moest even wennen aan het idee, maar ik heb al gemerkt dat ze hier in Mexico zoet, zuur, bitter of zout gewoon met elkaar mengen. Met die gedachte nam ik een hap en het is echt lekker. Dus voor de mensen in Nederland, het is makkelijk te maken en lekker haha!! Onze laatste stop was bij een super gezellig Italiaans restaurantje! Waar we heerlijk gegeten hebben en voldaan terugkeerde naar huis.

Afgelopen zondag ben ik ook naar de kerk geweest. In de eerste week dat ik hier was ben ik ook al een keertje geweest en het is een belevenis op mee te maken. De kerk waar mijn familie heengaat is best modern maar de muziek en de gebruiken zijn toch even anders dan in Nederland. Het is lastig om de muziek te omschrijven maar het is een combinatie van Jan Smit, een beetje salsa en polonaise muziek! Ik was de eerste keer dan ook vrij verbaasd toen de man achter zijn keyboard de eerste noot inzetten. Al bij al vind ik het totaal niet erg om zo nu en dan naar de kerk te gaan, want ik kom altijd vrolijk de kerk uit na zulke vrolijke liedjes gehoord te hebben. Na de kerkdienst gaan we soms uiteten of maken we iets lekkers klaar thuis. Afgelopen zondag gingen we bij een Italiaans restaurant eten! (Alweer haha!!) Maar ik kan met de volle 100 % zeggen dat ik daar de lekkerste pasta ooit heb gegeten!!

Over eten gesproken, het Mexicaanse eten is echt lekker. Thuis eten we wel afwisselend en dus gelukkig niet elke dag taco's haha, maar ik heb nu al als ik sommige dingen eet hier dat ik dan denk, dit moet mee naar Nederland! Stipt op nummer 1: ijs van Colon.
Deze ijszaak zit al meer dan 100 jaar in Merida en verkoopt naast ijs ook heerlijke koekjes en gebakjes. Als je naar Colon gaat kies je een fruitsmaak, je hebt wel alleen maar keuze uit tropische vruchten maar dat vind ik totaal niet erg haha! En je krijgt dan een soort sorbet, het zit tussen het schepijs wat we in
Nederland kennen en waterijs in. Mijn favoriete smaken zijn Kokosnoot, Mango en Pitaya. En als we over Pitaya spreken komen we meteen uit bij mijn favoriete nieuwe fruitsoort. Een andere naam voor deze vrucht is ook wel Dragon fuit. Het is knalroze en heeft een vreemde vorm en aan de uit einde is het groenig. Binnen in is het doorzichtig en zitten er pitjes, eigenlijk de binnenkant van een kiwi maar dan kleurloos. De smaak is echt onbeschrijfelijk!! Ze maken er hier ook ijs en sap van en als je alleen de vrucht eet snijden ze het in plakjes en doen ze er limoen en wat zout over. Wat mij ook verrast heeft hier is de Sushi. Mij werd al snel verteld dat de Sushi hier anders is dan elke ander land. En ja dat klopt ook. Ze doen hier alles in Sushi, niet alles vis dus maar ook vlees en zelfs fruit. Die laatste variant heb ik nog niet geproefd maar de rest is ontzettend leuker. Standaard zit er ook philadelphia in, apart maar lekker!! Er valt dus niks te klagen over het eten hier, het minst lekkere dat ik tot nu toe gegeten heb ik is een sandwich met kaas ham en boter!!! De mensen die mij goed kennen zullen weten dat ik boter met kaas of ham echt echt echt niet lekker vindt haha! Dus als dat het enige wat niet zo lekker is vind ik alles best!

Mijn schoolweek is nog maar net begonnen maar de week zal net zoals altijd wel weer omvliegen. Dit weekend heb ik vrijdag een feest van een jongen uit mijn klas. De toetsweek is voorbij en hij vond dat een goede reden om een groot feest in zijn tuin te geven! Ik ben benieuwd! Verder heb ik zaterdag een AFS dag en gaan we met alle vrijwilligers en exchange students naar het strand, een leuk weekend voor de boeg dus! Het weekend daarna zal ik waarschijnlijk in Cancun doorbrengen! Dus jullie zullen daarna wel weer een update krijgen! Ik vermaak me dus heel goed hier en ik ontdek steeds meer van dit mooie land!

Veel liefs en een dikke kus,
Jolette!

  • 25 September 2013 - 00:15

    Jeanne:

    Jij eet lekker op een terrasje, je traint voor de open water zwemwedstrijd en je geniet natuurlijk van de tropische temperaturen! Hier wordt het heel langzaam herfst en de bomen beginnen vermoeidheidsverschijnselen te vertonen!
    Ik heb weer heel erg genoten van je prachtige verhalen. Geweldig dat je het naar je zin hebt en eindelijk kan ik jou en je familie een "snailmail-brief" sturen.
    Veel liefs van mama.

  • 25 September 2013 - 03:58

    Jalil:

    just awesome! im like :O, really entertaining and is so true marquesitas(cheese, and nutella thing) are good as you said, party is gonna be awesome and when ever you want to hang out i will show you a restaurant that has really nice mexican foot and thank you again for teaching me some dutch and keep going with this wonderful blog!

  • 25 September 2013 - 04:49

    Tess Christensen:

    Lieve mede-afs studente!
    Het klinkt alsof je een super tijd hebt in Mexico en dat moet ook zeker zo blijven! Ik vindt het super gezellig om met jou te chatten over al onze ups en downs als fantastische, stoere en leukste accent hebbende studenten! Ik wens je heel veel succes om jou jaar fantastisch en onvergetelijk te maken! En natuurlijk ook om je Spaans te blijven verbeteren! Daarbij moet ik mijn Spaans dat ik hier geleerd heb showen "Te gusta pasar un rato cos lossmigos?" Want dat is zeker iets wat we gaan doen als we terug zijn in ons kikker landje!
    Veel lieve groetjes vanuit het gezellige Iowa!
    Tess

  • 25 September 2013 - 09:48

    Jarre:

    Vanuit het altijd tropische Den Haag,

    Heel leuk dat je het zo relax hebt! Bij de 7 uur niks doen dacht ik meteen aan de studieles:) haha
    Veel succes met je zwemwedstrijd! En ik denk dat we allebei wel van de zee kunnen genieten:)

    Groetjes en veel plezier van een jongen in korte broek en handschoenen,

    Jarre

  • 25 September 2013 - 16:58

    Marlies:

    Onwijs leuk om te lezen!!! Je bent stukken beter in het bijhouden dan ik! Ik vind het heel leuk dat we elkaar erdoorheen slepen! Liefs uit Amerika

  • 25 September 2013 - 23:00

    Hanneke:

    Wat heerlijk om te lezen wat jij allemaal meemaakt. Zonet op tv gezien dat er in Mexico 2 echte stroopwafelkramen zijn in Mexico! En nu jij zoveel verteld over het heerlijke eten dacht ik, kun jij NLse producten kopen?
    Het is niet moeilijk om tegen jou te zeggen, blijf genieten, want dat doe je volop!

  • 26 September 2013 - 00:34

    Mama:

    surprise! surprise!
    Lig ik in bed (veel te laat) te luisteren naar mijn favoriete "Casa Luna" radioprogramma en wie hoor ik daar? Joris Linssen vertelt een uur lang over zijn muziekgroep die al jaren Mexicaanse muziek ten gehore brengt! In het Spaans en in het Nederlandse met een echte Mexicaanse "sound". Hij noemt de Mexicanen over-emotioneel, een volk van veel spektakel in een gevoelig land. Ik geniet met volle teugen en misschien kun je het wel "terugluisteren" en laten horen thuis in Merida: Radio 1, Casa Luna, woensdagnacht 0.00 - 01.00 uur. Lijkt me een verrassend plan; het is echt heel erg de moeite waard.
    Die Joris vrolijkt me helemaal op!
    lieve groetjes van mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 1751
Totaal aantal bezoekers 40007

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: