Already more than 2 months here in Mexico!!! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu Already more than 2 months here in Mexico!!! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

Already more than 2 months here in Mexico!!!

Blijf op de hoogte en volg Jolette

18 Oktober 2013 | Mexico, Mérida

Hoihoi lieve iedereen!

Het is nu al meer dan 2 maanden geleden dat ik uit Nederland vertrok, 16 augustus begon het avontuur en ik kan maar amper geloven dat we nu al bijna het einde naderen van oktober..
Waar is de tijd gebleven? De dagen hier vliegen voorbij, hoewel als ik op school zit lijkt het alsof de wijzers van de klok niet vooruitgaan, maar ach school is school. In dit verslag heb ik dus ook niet heel veel over school te vertellen, het 'normale' leventje is begonnen! Al hoewel vorige week woensdag het de dag van de leerlingen was op mijn school en we hadden op die dag maar tot 10 uur les. Daarna waren er op het grote grasveld activiteiten georganiseerd, kraampjes met eten, luchtkussens en optredens van de leerlingen die na school zang of dans doen. Het was een gezellige dag alhoewel het wel even afzien was om de hele dag zo buiten te zijn met die hitte!!

Over hitte gesproken, het is hier nu overdag ongeveer 35 graden, maar 's ochtends (rond 6 uur) is het 20 graden.. Prima temperatuur voor mij, maar hier loopt iedereen met dikke sweaters, want voor de mensen hier vriest het bijna als het ongeveer 20 graden is. Dit jaar zal ik voor mijn gevoel geen winter hebben want het wordt hier niet kouder dan 25 graden, maar voor de inwoners van Merida bestaat de winter wel. Winkels verkopen dikke truien, mutsen en ik heb zelfs uggs in de winkeletalage gezien!! Voor mijn gevoel hebben ze hier nog nooit een echte winter meegemaakt. Ik nodig ze dan ook van harte uit in Nederland, waar je wel echt een trui en een muts nodig hebt in de winter haha!

Verder gaat het in mijn gezin goed! Als school is afgelopen voelt thuis komen ook echt steeds meer als echt thuis komen! Hier in huis zijn altijd mensen aanwezig, ik woon dan ook met negen mensen in mijn huis maar het is ontzettend gezellig! Het was in het begin eventjes wennen want hier wonen de schoonmakers en hun dochtertje ook in een apart deel van het huis en ik hoef hier dus ook niet veel te doen qua het huishouden.. In Nederland heeft niemand twee mensen in dienst (+dochtertje) die ook nog is in huis wonen, dan heb je het wel heel breed in Nederland. Maar hier in Mexico hebben heel veel mensen iemand in huis die het huishouden doet voor hun. Zodra je dat kunt betalen is dat de normaalste zaak van de wereld. In mijn gezin is gelukkig de verhouding tussen het gezin en de schoonmakers heel goed! Natuurlijk zijn ze in dienst van de familie maar ze zijn wel echt een deel van het gezin. 's Avonds heb ik dan ook de leukste gesprekken met Arelli en Juan Carlos (de schoonmakers) over Nederland. In mijn allerbeste Spaans vertel ik dan over de fiets in Nederland en mijn familie! Het feit dat mijn moeder in Nederland werkt was werkelijk echt een schock voor hun!! En ze dachten dus eerst ook dat ik me had versproken, want ja Spaans is soms toch best lastig haha. Hier is het heel normaal als je het breed genoeg hebt dat de moeder niet werkt, maar ik heb ze toch even geprobeerd duidelijk te maken dat in Nederland veel moeders wel werken! Sherlyn, het dochtertje is een super lief en schattig meisje! Al snapt niet helemaal wat ik hier doe en ze snapt dus ook niet dat ik niet alles kan verstaan wat zij zegt maar ook zonder dat we elkaar kunnen verstaan doen we leuke dingen samen!! Ze is 4 jaar en met poppen spelen en kleuren zijn dan ook haar favoriete activiteiten. Voor mij is dat al heel wat jaartjes geleden dat ik dat gedaan heb maar ach, ik word soms gedwongen om mee te doen en ik heb dan ook al 10 tekeningen ontvangen, die ik natuurlijk heel goed ga bewaren!!

De mensen in mijn gezin zijn ook ontzettende lieve mensen! Mijn vader Victor, heeft een eigen bedrijf en is eigenaar een winkelketen die wasmachines en koelkasten enzo verkoopt. Mijn moeder Gilda, werkt dus niet maar schrijft regelmatig in een nationaal tijdschrift over het inrichten van huizen. En dan mijn zusjes Victoria en Regina, hele lieve meisjes en het is heel leuk om nu zusjes te hebben in plaats van een oudere broer haha! Zeker ook omdat ik een kamer deel met Regina is het soms wennen maar dat gaat ook steeds beter dus heb alle vertrouwen dat met de tijd dat allemaal goed komt!

Zoals jullie dus lezen heb ik het hier goed naar mijn zin! Ik kan het super goed vinden met de andere AFS'ers in Merida en we doen dus ook veel leuke dingen samen! Maar ik heb ook al echt Mexicaanse vriendinnen gemaakt in mijn klas en dat voelt heel goed! Hoewel ik nu toch toch merk dat het gemis naar Nederland (brood, mijn fiets, familie en al mijn lieve vrienden en vriendinnen) wel wat meer is geworden gaat het goed. Het hoort er allemaal bij en het is misschien ook maar gezond dat ik Nederland mis!! Het is soms ook even lastig dat ik mijn gevoelens niet echt kan uiten in het Spaans.. In het Engels probeer ik het zo goed mogelijk tegenover mijn familie maar ik merk dat dat in het Nederlands nog net ietsje makkelijker is.. Maar zoals deze quote zegt: ''Worrying won't stop the bad from happening.. it just stops you from enjoying the good.” Deze uitspraak klopt helemaal, want ook al heb ik soms even een dipje, ik ben ontzettend blij dat ik hier ben en ik moet dus ook maar zoveel mogelijk genieten, en dat ga ik zeker doen komende tijd!

Al bij al ben vooral niet te verlegen om een reactie achter te laten want zoals gewoonlijk kijk ik er enorm naar uit om alle reacties te lezen, dat is namelijk super!! Verder heb ik komende week een uitstapje met AFS waar ik heel veel zin in heb en heb ik examens, dat is iets minder leuk.. Maar ik ga mijn best doen om weer een goed punt te halen voor Wiskunde, want het wordt er niet echt moeilijker op in Mexico! (gelukkig maar!!)

Heel veel lieve groetjes en een dikke kus,
Jolette!

  • 20 Oktober 2013 - 19:09

    Irene:

    Wow 2 maanden al, wat gaat het snel!
    Goed om te lezen dat het echt als thuis begint te voelen.
    En wat ben ik jaloers op jullie 'winter' haha.

    Blijf genieten!
    Liefs, Irene

  • 20 Oktober 2013 - 22:34

    Hennie Vis:

    Hoi jolette fijn om weer een leuk verslag van jou te lezen.ook wij hebben hoge temperaturen maar wel met mooi vallend en gekleurd blad.ik geniet van een weekje herfstvakantie. Ik zou zeggen heel veel plezier en schrijf nog maar vele mooie verhalen liefs hennie

  • 24 Oktober 2013 - 16:21

    Hanneke:

    Ha Jolette,
    zonet de laatste 2 verslagen gelezen en je schrijft heel leuk! De verschillende en gemengde gevoelens zijn logisch. Je maakt fantastische dingen mee maar ook school wordt daar gewoon. En het gemis komt op wanneer het zelf wil. Vandaag is Lotte jarig en is onderweg van Beijing naar Shanghai. Ze belde totaal onverwachts en mijn dag kan niet meer stuk. De andere meiden zijn begonnen met de PTA's. Wat een contrasten allemaal. En allemaal gaaf, belangrijk en bijzonder.
    Blijf genieten van alles en ga niet al aftellen want het is nog maar net begonnen. Lieve groetjes, Hanneke

  • 27 Oktober 2013 - 13:52

    Mama:

    Net terug uit het snikhete Mumbai heb ik je blog aan mijn Indiase collega's en hun familie laten zien. Natuurlijk veel groeten van Sonal, Ruma, Ingrid, Mathew en Vizjai. De uitwisseling was een groot succes en de souvenirs liggen hier klaar om naar de andere kant van de wereld te worden opgestuurd!
    En Hanneke heeft gelijk: niet aftellen; het is nog maar net begonnen. Als mijn brieven en pakketjes dan eindelijk mogen aankomen...kun je even genieten van Nederlandse lekkernijen. Laten we hopen dat de Mexicaanse post je huis toch nog kan vinden!
    Heel, heel veel liefs en dikke knuffels,
    mama

  • 27 Oktober 2013 - 16:25

    Oma Corsten:

    Hallo Jolette,
    Ik hoor van mama dat je het heel goed maakt in het verre Mexico en daar ben ik heel blij mee. Geniet met volle teugen van je familie en vrienden daarginds. Bij een kopje koffie in de Schoolstraat hoor ik altijd het nieuws dat je te melden hebt.
    Heel erg veel groetjes en veel liefs van oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 40008

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: