De laatste daagjes van Oktober!! Bizar!! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu De laatste daagjes van Oktober!! Bizar!! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

De laatste daagjes van Oktober!! Bizar!!

Blijf op de hoogte en volg Jolette

30 Oktober 2013 | Mexico, Mérida

Lieve lieve allemaal,

Hier weer een verslagje, hopelijk blijft het voor jullie allemaal nog leuk om te lezen maar ik merk dat ik het schrijven heel leuk vind en natuurlijk doe ik het om jullie allemaal op de hoogte te houden van mijn Mexicaanse leventje! Het is over een paar daagjes alweer November, hoe bizar is dat!! Als ik aan November denk, denk ik aan dikke truien en heel veel regen.. Daarvan is hier niks te bekennen. Overdag is het hier nog steeds ongeveer 35 graden en meestal schijnt de zon volop, dus voor mij moeilijk om te beseffen dat de winter eigenlijk echt begonnen is. Merida heeft dan ook niet voor niets de bijnaam "De stad waar het altijd zomer is!" Me gusta!!

Maargoed, ik heb mijn tweede toetsweek overleefd! Voor mijn gevoel ging het wel ietsje beter en ik begreep dan ook veel meer dan de vorige keer! Ik heb geprobeerd alle toetsen te maken maar bijvoorbeeld met mijn natuurkunde toets bleef het dan ook bij mijn naam en de datum en heb ik dat maar gewoon ingeleverd, want ik heb nu niet echt het gevoel dat ik dat ooit ga snappen.. Dat was al zo in het Nederlands laat staan in het Spaans haha! School is voor mij hier dus lekker luieren en heel veel niks doen en het is dan ook geen probleem om wat slaap in te halen tijdens de lessen (ik heb het geluk dat ik overal kan slapen, dus ook in deze rotstoeltjes met het tafeltje er aan vast!) Gelukkig ben ik niet de enige die zich verveeld want elke dag zijn er wel klasgenootjes die hun laptop of Ipad meenemen! En natuurlijk begint dan de wedstrijd wie de highscore heeft met Candy Crush of allerlei andere spelletjes haha! Het is dan ook echt een zooitje ongeregeld maar het is wel altijd gezellig!!

Verder ben ik zaterdag naar een feestje geweest met Sara en Arendse! Ik was al vaker naar een feestje hier geweest maar nu was het de 18de verjaardag van een jongen en we waren uitgenodigd door zijn vrienden want dat zijn AFS vrijwilligers! Hier in Merida zijn er ontzettend veel vrijwilligers. Je hebt de oudere generatie en de jongere generatie vrijwilligers en de jongeren zijn meestal zelf op uitwisseling geweest en soms pas net een paar maandjes terug! Het was een super gezellig feestje en ook wel typisch Mexicaans haha... de details laten we maar eventjes achterwegen haha!! Natuurlijk vielen wij drietjes enorm op, drie blonde meiden tussen alle brunettes! Al snel kwam de vraag waar we vandaan kwamen. Nadat ik zei “Holanda” was iedereen natuurlijk dol benieuwd want ja ook hier is Nederland niet veel meer dan Amsterdam en wiet haha. Het was super leuk en ik merk echt dat de AFS'ers onderling en dus ook de vrijwilligers een hechte groep begint te worden! Die avond sliep ik bij Sara want 's ochtends moesten we al vroeg vertrekken. Het was een AFS-activiteit dus we gingen met alle uitwisselingsstudenten en vrijwilligers naar een cenote. Een cenote is een meer onder de grond, nu zullen jullie wel denken huh een meer onder de grond.. Ja dat is het, maar om het ietsje makkelijk te maken zal ik een foto bijvoegen! Het was ontzettend gaaf om daar te zwemmen en het was bijna zoals altijd mooi weer, dus volop zon. Rond twee uur reden we vanaf de cenote door naar wat Maya ruenies die daar vlakbij waren. Het was heel gaaf en we hebben dan ook allemaal veel foto's gemaakt, vooral toen we bovenop de ruenies stonden! Het was een super leuke dag met iedereen en het was dan ook een grote tegenvaller dat de dag erna school weer begon..

Mijn week begon helaas niet zo heel goed en voelde me dan ook heel moe en al het gemis naar Nederland kwam even naar boven.. Dat was best eventjes schrikken, zeker omdat de afgelopen maanden alles zo goed ging! De lange schooldagen maakten mijn gevoel er niet bepaald beter op en heb me dus afgelopen dagen heel rot gevoeld.. Ik wil dan ook niets liever me weer helemaal 100% happy voelen en ik moet me dan ook vaker beseffen dat ik hier een geweldige familie heb en dat ik lieve vrienden en vriendinnen om me heen heb. Helaas kwam er ook nog is bij dat ik een infectie in mijn oog heb opgelopen.. De afgelopen dagen werd mijn linkeroog als maar dikker en dikker en het ging irriteren.. Mijn moeder hier besloot me toch maar even mee te nemen naar de dokter. Al ben ik niet zo fan van de dokter, ik vond het allang fijn dat er iets aan gedaan kon worden! Toen mijn moeder vertelde dat we dinsdag om half vijf naar het ziekenhuis gingen vroeg ik dan ook meteen of er hier geen huisartsen waren waar je voor zulke ''kleine'' dingetjes naar toe kon, want het ziekenhuis is nou niet bepaald een van mijn favoriete plekken! Maar nee, dat bestaat hier dus niet, dus hophop, op naar het ziekenhuis. Het viel gelukkig allemaal mee en de dokter was ontzettend aardig! Het grappige was vooral dat we eerst een uur hebben gepraat over op uitwisseling gaan want misschien wou een van zijn kinderen dat volgend jaar ook wel doen! Jaja, heel dat gesprek ging in het Spaans dus ik was best wel een beetje trots en vergat dan ook dat ik in een ziekenhuis was om mijn oog na te laten kijken. Het bleek dus een infectie te zijn en heb nu druppels, dus niks aan het handje! Alleen wel balen dat ik deze week niet mag zwemmen maar verder is mijn oog al veel minder dik door de druppels!!

Al bij al gaat het beetje bij beetje beter maar ik moet mezelf natuurlijk eventjes de tijd gunnen om er boven op te komen! Gelukkig heb ik deze vrijdag vrij, want hier wordt Allerzielen en Allerheiligen groot gevierd, oftewel Dia De Los Muertos! Ik ga dit weekend veel leuke dingetjes doen, onder andere met mijn familie uitgebreid lunchen, naar een feestje met mijn Mexicaanse vriendinnetjes en iets leuks doen met Sara en Arendse, mijn lieve Europese vriendinnetjes haha! Ik hoop dan ook dat dit me een beetje gaat helpen om me er weer bovenop te komen! En ik hoop nog steeds dat de pakketjes en brieven uit Nederland nog ooit gaan aankomen, want daar kijk ik enorm naar uit, want een paar pepernoten zullen me vast ietsje beter laten voelen! Maar helaas zal ik nog eventjes geduld moeten hebben haha, al heb ik nog een maar klein beetje hoop dat sommige brieven zullen aankomen, ik wacht namelijk al 6 weekjes haha!

Toch ben ik ontzettend blij dat ik hier mag zijn en ga proberen het beste er van te maken!! Nu snel mijn huiswerk voor de Spaanse les vanavond maken en dan morgen het laatste dagje school voor deze week! En natuurlijk vind ik het super leuk om reacties te lezen, dus vergeet niet een reactie achter te laten en hopelijk geeft me dat een enorme energieboost om er weer tegen aan te gaan!!

Ontzetted veel liefs.
Besos!!!

  • 31 Oktober 2013 - 00:15

    Demi:

    Hee lieve Jolette, Wat schrijf je toch leuk en wat maak je leuke dingen mee!! Jammer van je grote dipje, maar ik weet zeker dat je er weer bovenop komt! You can do it!! Veel succes met je oog en het wachten op je brieven en pakketje! Het komt vast aan, ik heb namelijk ook erg lang moeten wachten, maar op een gegeven moment kwam het beetje bij beetje binnen!
    Heel veel liefs uit Argentinië XXX

  • 31 Oktober 2013 - 00:29

    Hermijn:

    Haai!

    Wat zijn de overblijfselen van de Maya's schitterend om te zien! Dat maakt me toch wel een klein beetje jaloers! Jammer van je dip, hopelijk doen alle berichtjes je goed! We hadden maandag hier een 'superstorm' op Vlieland zelfs windkracht 12! Dus de herfst is echt begonnen, helaas! Gelukkig kun je genieten van het mooie weer daar!
    Ik kijk uit naar je volgende update!
    Heel veel plezier & geniet van alles!

    Hermijn & Mark

  • 31 Oktober 2013 - 07:21

    Irene:

    Ondanks dat ik je al vaak spreek en meestal op de hoogte ben wat er een beetje speelt blijft het heel leuk om je verhalen te lezen! Ik heb al steeds meer een beeld van wie iedereen is en dat maakt het heel leuk om je verhalen te volgen.
    Gelukkig is er nog hoop op mijn pakketje want die zou volgende week daar aan moeten komen dus ik blijfnog eventjes duimen!
    Ik spreek je snel!

    Liefs, Irene

  • 31 Oktober 2013 - 12:04

    Jarre:

    Olla,

    Oeeh, klinkt allemaal leuk! dat jij nog ooit een leuke tijd met een dokter kan hebben, ik ben suprised haha! De maya's hebben je waarschijnlijk vervloekt voor het staan op hun tempels, en daarom kan je nu even niet zwemmen haha!

    Het gaaat allemaal weer goed komen:) Dipjes zijn alleen maar goed, want daarna ga je door krijgen hoe leuk het eigenlijk allemaal wel niet is!

    Jarre

  • 31 Oktober 2013 - 14:39

    Pien:

    Hi girl!! Super om te lezen dat je ondanks alles toch positief blijft en het beste ervan probeert te maken!! Ik weet hoe het voelt maar het wordt uiteindelijk allemaal weet beter! Vergeet niet te genieten van al het leuks daar! Hele dikke kus vanuit Hongkong xxxxxx

  • 31 Oktober 2013 - 16:46

    Jeanne:

    Lieve Jolette,
    Natuurlijk laten we weer wat van ons horen en zojuist heb ik met DHL gebeld! Dat Sinterklaaspakket gaat zonder strubbelingen helemaal perfect en op tijd aankomen, dat beloof ik jullie!
    Heel erg leuk dat van alle kanten van de wereld reacties staan op je blog. Ik wens ook alle anderen in het buitenland een fijne tijd met veel verrijkende ervaringen.
    Heel veel liefs van mama

  • 31 Oktober 2013 - 20:06

    Hennie Vis:

    Hey meisje,
    Vervelend van je oog hopelijk gaat het nu al een stukje beter. Dipjes horen erbij en je blijft positief .knap hoor. Heel veel plezier en succes vanuit web regenachtig en winderig nederland liefs hennie

  • 31 Oktober 2013 - 21:39

    Marieke Kraat:

    Hoi Jolette,
    Je blijft me verrassen: eerst zo'n heel positief verslag met bijna uitsluitend feestberichten en nu......... Jolette die naar een dokter in het ziekenhuis!!!! gaat en dan bijna vergeet waar ze is. Ik neem aan en hoop ook dat je niet bent flauw gevallen, toen je weer mocht vertrekken.ha ha. Maar waarschijnlijk kwam er geen bloed aan te pas en ook geen injectienaald. Toch?
    Helaas zonder dipjes ook geen topervaringen. Je doet het prima.
    Hartelijke groeten, Marieke

  • 02 November 2013 - 18:00

    Cees Corsten:

    Hoi Jolette, als ik je verhaaltjes lees kan het niet anders dan dat je een bijzondere ervaring opdoet. Dat het soms op een "rollercoaster" lijkt hoort er natuurlijk wel een beetje bij, de ene dag gaat het natuurlijk wat beter dan de andere. Begrijp dat het Spaans spreken al goed vordert. Tja als dat met natuurkunde nou ook zo zou gaan :). Elke dag genieten van het weer en de zon is iets wat ik me herinner van Oman en geeft elke dag een extra positief tintje. Vooral van genieten! Van onze vakantie in Mexico in 2010 herinner ik me de Popcatepetl, Teotihuacan, het zilverstadje Taxco, het Maya complex in Palenque, Chichen Itza en het Corona bier. Neem aan dat je ook de gelegenheid hebt om wat restanten van de Maya en Azteken cultuur te zien of zijn de Mexicaanse jongens leuker? Veel plezier in Mexico en blijven schrijven. Het is leuk om te kunnen lezen wat je allemaal meemaakt.
    Groetjes. Cees

  • 03 November 2013 - 21:16

    Maarten Castelijns:

    Hoi Jolette,
    Ik kreeg jouw verhalen-website via ons mam doorgestuurd, leuk om te lezen dat je je zo goed vermaakt daar in Mexico. Dat moet een fantastische ervaring voor je zijn. Geniet er met volle teugen van!!
    Groet van je grote neef, Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 1091
Totaal aantal bezoekers 40010

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: