Don't worry, be happy!! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu Don't worry, be happy!! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jolette Middeljans - WaarBenJij.nu

Don't worry, be happy!!

Blijf op de hoogte en volg Jolette

07 November 2013 | Mexico, Mérida

Hi lieve allemaal!!

Al heb ik ongeveer een weekje geleden ook al een verslagje geschreven vond ik dat het wel weer tijd was op jullie even op de hoogte te brengen van alles! Terwijl ik dit verslag schrijf zit ik op school en heb nog vier lesuurtjes te gaan. Maar ach, na twintig minuten Natuurkunde besloot de leraar dat we genoeg gedaan hadden voor vandaag. Daar sloot ik me dan ook helemaal bij aan want nu kan ik fijn verder schrijven haha!! Tijdens het schrijven van mijn vorige blog voelde ik me niet al te best en gelukkig schrijf ik nu met een grote glimlach dat ik me weer helemaal goed voel!! De lieve woorden van familie en vrienden hier in Mexico en vanuit Nederland hebben me veel goeds gedaan en het klopt helemaal dat je pas echt gaat genieten van alles als je een tijdje wat minder geniet.

Nadat mijn school afgelopen woensdag was afgelopen was het al weekend voor mij! Eigenlijk zou ik donderdag ook naar school moeten maar er waren geen normale lessen en iedereen kon verkleed naar school komen vanwege Halloween! Omdat ik nog langs de immigratie dienst moest om mijn pasje op te halen wat mijn visa moet vervangen hoefde ik van gastvader niet naar school en kon ik lekker uitslapen! Rond tien uur hadden we een afspraak bij de immigratiedienst en ik ben nu dan ook eindelijk officieel een inwoner van Mexico! (wel maar voor een jaartje geldig helaas haha!!) Daarna heb ik lekker in de tuin gezeten en de nieuwe aflevering van Hello Goodbye terugkeken, mijn dag begon dus helemaal goed!! 's Middags ben ik samen met Arendse en Sara, met de bus naar het centrum van Merida geweest! We hadden daar afgesproken met Caetano! We hebben toen een beetje door het centrum gewandeld en bij het zwembad gezeten van het hotel van Caetano. Het was die avond Halloween en hier wordt dat voor kleine kinderen nog wel gevierd. Voor alle andere mensen wordt het hier geen Halloween genoemd maar Hanal Pixan. We zijn die avond naar een bepaald gedeelte van de stad geweest en daar waren allerlei activiteiten te doen. Het is een traditie om dierbaren die zijn overleden te herdenken door middel van een altaar. Daar staan dan kaarsjes op, bloemen en soms ook het favoriete eten van die persoon. In een bepaald gedeelte stond de hele straat vol met altaars van allerlei families. Het was super mooi en speciaal om te zien! Overal waren ook kraampjes waar je eten en drinken kon kopen! Na daar een paar uurtjes rond gewandeld te hebben nodigde de moeder van Caetano ons uit voor een feestje van een goede vriend van haar. We besloten met z'n allen even te gaan kijken en WOW!! We hadden allemaal nog nooit zon gaaf huis gezien! Het huis was heel apart ingericht maar ontzettend mooi! We hebben daar heel de avond allerlei lekkere hapjes gegeten en het gave was dat op het dak van het huis een soort relax plekje was gemaakt. We hebben dus heel de avond op het dak gezeten, het was echt een paradijsje daar!! Helaas konden we daar niet voor altijd blijven en rond middernacht namen we de taxi naar huis en bleven Arendse en Sara bij mij slapen! De volgende ochtend lekker uitgeslapen en hebben we lekker niks gedaan! 's Avonds waren we uitgenodigd door de afs-vrijwilligers voor een feestje en ook al was het een beetje een vreemd feestje, we hebben ons wel vermaakt! Officieel was het vrijdag dia de muertos maar ik had op zondag pas een uitgebreide lunch met mijn hele familie.

Zaterdag, ook weer Dia de los muertos (dat vieren ze hier dus twee dagen, te vergelijken met Allerzielen en Allerheiligen) was ik de hele dag alleen thuis met mijn twee zusjes want mijn ouders hadden de hele dag feest van goede vrienden. We hebben een gossipgirl marathon gehouden en heel veel chips gegeten!! Zo kwamen we de dag wel door haha want voor dat we het wisten was het al 10 uur 's avonds! De volgende dag heb ik lekker lang uitgeslapen en zijn we in het begin van de middag naar de kerk geweest. Ik ga hier niet elke zondag en vind het dan ook prima om af en toe te gaan! Daarna zijn we naar het huis van opa en oma geweest en hebben we het typische gerecht gegeten was ze hier in Yucatan eten op 1 en 2 november. Het heet Pib en is een soort quiche gevuld met kip en groente. Het deeg is gemaakt van mais! Het is heel apart maar super lekker! Het is wel ontzettend machtig dus na 1 portie heb je het gevoel dat je gaat ontploffen haha! Helaas was het maandag dan weer tijd voor school... helaas niet het leukste wat je kan bedenken maar vol goede moed begon mijn eerste les om 07.00!! De afgelopen schooldagen kan ik maar met een woord omschrijven: SAAI! Maar samen met mijn vriendinnetjes in de klas proberen we er het beste van te maken! En met in mijn achterhoofd dat ik over drie weekjes vakantie heb voor maar liefst twee maanden ga ik de komende schooldagen wel overleven!! In 2013 heb ik volgens mij meer vakantie gehad dan school, raar om te bedenken maar ik vind het voor een jaartje wel prima haha!!

Dit was dus een overzichtje wat ik de afgelopen week allemaal heb gedaan! Ik heb ontzettende leuke dingen gedaan deze week en die hebben er zeker voor gezorgd dat ik me nu weer helemaal top voel!! Ook hebben mijn lieve vriendinnetjes geholpen om mij er weer bovenop te krijgen door een luisterend oor te bieden afgelopen week! Nadat ik mijn vorige verslag minder leuk eindigde kan ik alleen maar zeggen dat ik enorm gelukkig ben hier en me besef hoe goed ik het hier heb getroffen! Niet alleen is mijn familie en zijn mijn vrienden hier fantastisch, ook het land zelf is meer dan geweldig. Mexico is een land vol verschillen maar de mensen zijn open, vriendelijk en altijd positief! Ik heb Mexico in mijn hart gesloten, Mexico es mi segundo hogar!!

Heel veel liefs vanuit hier! Con mucho amor! En natuurlijk blijf ik het leuk vinden om jullie reacties te lezen!! xxxxx

  • 07 November 2013 - 19:22

    Marlies:

    Leuk allemaal!!!! Love you

  • 07 November 2013 - 20:01

    Irene:

    Trots om te lezen dat je alles zo snel weer op pakt!
    Blijf genieten! (En ik ben nog steeds aan het duimen..)

    Liefsx

  • 07 November 2013 - 21:00

    Caetano:

    Leuk om te lezen! jij doet en ziet echt veel meer dan meeste Merida bewoners hahahah!

    Twee details, Hanal Pixan heeft eigenlijk niets te doen met Halloween, het is gewoon een Spaanse-Maya traditie. Omdat we het de eerste en tweede dagen van november vieren heb je Halloween en Hanal Pixan door elkaar! Pib is de tweede zwaarste eten die ik ken, het is echt dodelijk als je te veel op heeft ahahah maar dat weet jij al zeker. Blijf schrijven, het is straks wel leuk om nog een keer je uitwisseling te ervaren als je het terugleest.

    Hasta el sábado! :)

  • 08 November 2013 - 04:29

    Pien Meijerink:

    Jeeeeej super leuk en goed van je!!!! Geniet van alle leuke dingen
    xxxxxxxx

  • 08 November 2013 - 13:15

    Jarre:

    Olla! Heel veel plezier:) wij gaan morgen trouwens naar maastricht voor jou studie dingetje keuze geval iets! Ben benieuwd!

    Leuk dat je het zo goed maakt:)

    Dikke knuffel, Je grote broer!

  • 12 November 2013 - 13:04

    Mama:

    Lieve Jolette,
    De vrolijkheid spat er vanaf en dat is super! Als mijn aangetekend verstuurde post deze week niet aankomt blijft het eenrichtingsverkeer...krijgen de Mexicanen dan nooit een leuke brief of een gezellig ansichtkaartje? Voor Sinterklaas ga ik DHL inschakelen om zeker te zijn dat het pakje van deur tot deur wordt afgeleverd.
    Heel veel lieve groetjes en enjoy!
    veel knuffels van mama.

  • 18 November 2013 - 20:41

    Anjes:

    hoi jolette


    geweldig meissie..!!
    je schrijft leuk over je verblijf daar in mexico

    x anjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolette

Actief sinds 19 Mei 2013
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 40004

Voorgaande reizen:

24 Januari 2017 - 24 Juni 2017

Australië

16 Augustus 2013 - 17 Juli 2014

Mexico

Landen bezocht: